Tekniske spesifikasjoner for Framnæs Skriv ut

En høstdag i 1992 tegnet Alf Skålvik og Otto Paulsen denne skissen av "ferga", få måneder før
undertegnede presenterte ideen om gjenoppbygging for disse Framnæs-veteranene.
"Vi satte oss ned med fargeblyanta, en kopp kaffe og torsdagskake fra Leif Sevaldsen",
sitat Alf Skålvik.

tegning-alf-s-800.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Byggetilsyn / klassifisering

Fartøyet er bygget og godkjent under tilsyn av Sjøfartsdirektoratet.

Hoveddimensjoner

Tekniske spesifikasjoner for "FRAMNÆS".

hist-06.jpg

  • Lengde over alt: 17,25 m
  • Bredde på spant: 5,20 m
  • Dybde i riss: 2,20 m
  • Spanteavstand: 540 m.m.
  • Fart: ca. 7 knop

Fartsområde

  • Fartsområde I

Passasjerer / mannskap

  • Fartøyet er bygget og utrustet for passasjersertifikat til 47 passasjerer og et mannskap på to, i spesifisert fartsområde. Når dampanlegget er i bruk skal det i tilegg være en maskinkyndig person som kan drifte dampanlegget.

Konstruksjon

  • Fergen er konstruert lik i begge ender om midtspant med ror og propell i begge ender og gjennomgående aksel.
  • Hoveddekk og overbygningsdekk av tre,
    sorterte plankebord av furu, 2 3/8" x 5" og 2" x 5",  er festet til
    tverrskips vinkeljern- ståldragere med nedfelte jernbolter og firkantmutter med
    whithworthgjenger. Ståldragerne i overbygg er åpne mot salong.
    Mot dekk er det forseglet med caponer av tre.
    Trearbeidet er utført av Hardanger Fartøyvern.
  • Overbygg av eik og teak, bygget på rammeverk av stål.
    Stendere av stål er stabilisert med skansekledning av stålplater og 5 stk. linningstøtter
    av smijern på hver side i salong.
    Hele overbyggets ytterkanter er omgitt av 20cm brede strekkplater av stål.
    Mot disse er det festet randplanke av furu med ettspors grove messing senkskruer
    i tette rekker fra undersiden
    ( fra tidl. Nylands Mek. verksted ).
  • Det er åpne støpejernsrekkverk av gammel type på åpent dekk i hver ende.
    Baugport er av samme type med midtsepter, kjettinglås og løftestang
    mot sidesepter. På utside av skanseplate er det handløper i stål med
    braketter i støpt bronsje, som er festet til denne.
    Fordekk og akterdekk har tils. 4 pullere av støpejern som i likhet med stendere i
    støpejernsrekkverk er modellert av skipsmodellsnekker og støpt ved Mandal Castings.

Styrehus

  • Det er styrehus i hver ende av fartøyet.
  • Styrehusene er i sin helhet bygget av teak, med skyvedører på hver side med glassfelt over midtdel. I front er det et senk- og hevbart vindu.
  • Rattstamme av stål, med et 15 kg´s støpejernsratt med 6 eiker boss, rattknagger med
    messingholk lik manøverspak og rorindikator, slik det var opprinnelig.
  • Begge styrehus er utstyrt med manøverspak og giverplate for maskintelegraf og talerør til maskinrom. Det er overvåkingsinstrumenter og manøverutstyr for motor og propeller.
  • Lanternekontroller med omsjalter for kjøreretning.
  • Videoskjerm for overvåking av fartøyets ender. Klappsete, festet på skott. I forreste styrehus plasseres flagghylle. Ladestasjon for bærbar V.H.F, plasseres i begge styrehus.

Passasjersalong / innredning

  • Tverrskipsskott i hver ende bak styrehus er utstyrt med to skyvedører i teak med glassfelt over midtdel. Disse er opphengt med to messingplater med trinser til en styreskinne festet til overligger på skottets innervegg. Under døren er det festet en styrepinne i jern som løper i et styrespor i dørterskel. Styrehusets dører har samme virkemåte. Dette tilsvarer nøyaktig slik de første elektriske trikkene var anordnet. Ved åpning av salongdør, skyves denne inn i en sarg
    i borde som utgjør det doble endeskott. Endeskott mot salong har vindu som kan
    åpnes mot denne.
  • Hver side av salongen er utstyrt med 5 stk. vinduer. Vinduene har doble karmer av teak
    der glasset (8 mm, herdet og laminert) er festet i ytterkarmen.
    Til vinduenes overliggere i salong er det montert livbeltehyller av mahogny med bøyler av smijern, slik det opprinnelig var. Til vinduenes underliggere er det montert listverk
    og profilerte panelbord av teak mot skanseplate.
  • Hoveddekk danner dørk i salongen. Det er montert 6 stk tilpassede spylgater av kobber,
    3 i hver side.
  • Overbygningsdekk danner tak i salong med kvartstaff profilering mot denne.
  • Salong er utstyrt med bord og benker som vist på Generalarrangement.
  • Benker er utført med rammeverk av smijern med ribber av eik og teak.
    På for og akterdekk har benkene åpne ribber. I salong har benkene lukkede ribber av
    vekselvis eik og teak. Varmebenken ( kalt slik fordi den står over fyrkjelen ) har
    i tillegg en ryggplate, som ligger på benkevangen og er forsynt med en slingrestang
    i messing festet gjennom 6 messingseptere, slik det opprinnelig var.
  • Bordplater med slingrekanter er utført av teak og har støpejernsben.
  • Akterkant av salong er utstyrt med toalett, som har vaskeservant med varmt og kaldt vann. Dørken er flisbelagt og har sluk. Toalett er klinkbygget i stål på samme måte som casing.

Oppvarming

  • Oppvarming av passasjersalong skjer ved utnyttelse av kjølevann fra motor. Styrehuset er oppvarmet ved hjelp av oljefyrt varmeapparat, som også kan benyttes til salong.
    I tillegg er det landstrøm 240 V når fergen er stasjonert.

Ventilasjon

  • Dampmaskinrom ventileres via naturlig ventilasjon med 2 stk. klinkbyggede luftelyrer
    som går 1 m. over overbygningsdekk.
  • For motorrom er det arrangert mekanisk ventilasjon.
  • Salong har naturlig ventilasjon med ventilatorer over overbygningsdekk.
  • Toalett har ventilator og i tillegg mekanisk ventilasjon med vifte på overbygningsdekk.